Donald W. Winnicotts teori
Det potentielle rum = fristed hvor vi kan fastholde og bearbejde erfaringer fra den indre verden i en symbolsk form.
Interaktion = samspillet
Overgangsobjekt = bygge bro mellem den indre og ydre verden
Resume´
- Evnen til at anvende symboler udvikles i spædbarnsalderen i det potentielle rum
- Det potentielle rum er relationelt
- Det potentielle rum forudsætter en overenskomst, baseret på tillid
- Drivkraften for den enkelte er et behov for at bearbejde psykiske uligevægtigtstilstande
- Al æstetisk virksomhed udvikles ud fra symboldannelsen og legen i det potentielle rum
- Symboldannelsen i det potentielle rum bygger bro mellem den indre og ydre verden
Objektviden og subjektviden
Objektviden = er viden ud fra den ydre verden
Subjektviden = er viden ud fra den indre verden
Intersubjektiv = er kommunikationen mellem den potentielle rum og en del af det subjektviden, altså en fælles viden som er en mellemting af subjektiv og objektiv.
Æstetisk virksomhed skabes mellem den indre og den ydre verden.
Ross
Følelsesintelligens = er hvis vi forstår os selv, vores følelser og handlinger både som personlige men også som en del af den omgivende kontekst.
Æstetiske fag = musik, drama, billedkunst og digtning
Ross og Jean Piagets
Piagets læreprocesser og indre skemaer:
Adaptionsproces = få ny viden hvor man skal kunne fastholde, bearbejde og fortolke den viden og kunne putte den i det rigtige skema til senere brug.
Assimilation = her har man fået puttet sin viden i det rigtige skema, men nu skal vi også kunne rive det frem og bruge den viden til andet en det første.
Adoption = de to begreber supplere hinanden i et samspil.
Det er vigtigt at der er ligevægt mellem de to begreber, for at kunne udvikle sig.
Subjekt - reaktive = her har man en pludselige reaktion på noget, som har været undervejs længe.
Subjekt -refleksive = her bruger man fx musik til at bearbejde sin følelse og derved kommer ud af det med udviklet følelsesintelligens.
Ross konkludere:
- æstetisk virksomhed udvikles i det potentielle rum
- det potentielle rum kan rumme en frisættelse
- æstetisk virksomhed kan udtrykke den indre, subjektive verden
- følelsesmæssige erfaringer organiseres i indre strukturer
- ubalance i de indre strukturer kan sætte en subjekt-reafleksiv, æstetisk virksomhed i gang
- æstetisk virksomhed er en måde at lære på
- æstetisk virksomhed kan udvikle følelsesintelligens
Æstetiske læreprocesser og identitetsdannelse
Kirsten Drotner
- Et individuelt niveau ( forholdet jeg-mig)
- Et socialt niveau (forholdet jeg-du)
- Et kulturelt niveau (forholdet jeg-verden)
Hun mener at æstetisk virksomhed ikke kun bygger bro mellem en indre og ydre verden, nej der skabes også forbindelse mellem fortid, og nutid, det ubevidste og det bevidste.
Thomas Ziehes
Søgeproces i identitetsdannelsen = at man i æstetisk virksomhed har et frirum til at komme i kontakt med fortiden, nutiden det bevidste og det ubevidste og derved være i stand til at skabe sig selv.
Fiktionens beskyttelse = selv om jeg læser en bog som er uhyggelig, behøver jeg ikke at være uhyggelig som person.
Resume´
- Unge og voksne udvikler æstetiske symboler på samme måde, som det lille barn udvikler overgangsobjekter
- Æstetisk virksomhed udspiller sig i det potentielle rum og under fiktionens beskyttelse
- Æstetisk virksomhed er en måde at udvikle identitet på
Hohr, Ross og Drotner
- Forene den indre oplevelse af verden med den ydre kontekstuelle virkelighed
- bearbejde førsymbolske oplevelser af verden
- udtrykke de usigelige
- udvikle personlig subjekt-i-verden-viden
- udvikle følelsesintelligens
- udvikle identitet
- udvikle evnen til at tænke abstrakt
- samle og udtrykke fragementerede oplevelser i en meningsfuld helhed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar