2. Forholdet mellem værdier, regler og dyder
Etiske værdier handler om frihed, medmenneskelighed, retfærdighed og værdighed.
Etiske principper kommer til udtryk i FN´s menneskerettigheds erklæringer.
Moralske værdier handler om selvbestemmelse, at ville det gode, ligebehandling og ikke ville skade den enkeltes værdighed.
Moralske regler er vi som socialarbejder kan fortælle præcist, hvad det er vores faggruppe står for, både de moralske og etiske retninglinjer.
Det etiske værdigrundlag kan man læse mere om ved IFSW´principerklæring: http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=1017
Moralske dyder når man som socialpædagog forstår, at man gør det, man siger, ansvarlighed, ærlighed, ordholdenhed og medmenneskelighed.
Moralske kompetencer er fx faglighed, kritisk refleksion, etisk refleksion og det at kunne tage en beslutning.
Interessenterne er børn, unge og voksne som er ekskluderet eller truet med at blive ekskluderet og derved kan få støtte af socialpædagoger. Her hører også andre organisationer socialpædagogernes arbejdsgivere.
3. Etiske værdier
Etik er opfattelsen af hvad der er rigtig og forkert.
Etiske værdier handler om frihed, medmenneskelighed, værdighed og retfærdighed.
Frihed : det enkeltes ret til at bestemme over sig selv, hvis det ikke begrænser andre. Frihed til handle, så længe det ikke har begrænsninger på andres valgmuligheder.
Vi skal kunne udvikle, opbygge og understøtte de valg som den enkelte gør eller har.
Medmenneskelighed (humanitet)
At kunne tænke og hjælpe andre uden at forvente noget til gengæld. At respektere og være der for andre uden at tage hensyn til religion, køn eller politisk standpunkt, men bare fordi det er et medmenneske.
Medmennesker er aktive, udadvent kærlighed til andre mennesker.
Værdighed og integritet
Respekt for menneskeværd.
Integritet er - helhed eller uskadthed. Det er tæt forbunden med værdighed.
Fysisk integritet - legemligt uskadthed
Psykisk integritet - uskadthed der skal beskyttes mod følelsesmæssige overgreb og offentlig udlevering.
Ved at beskytte den enkeltes værdighed og integritet styrker man også den enkeltes værdighed.
Retfærdighed
Handler om at vi skal behandle alle mennesker fair.
Vi skal sørger for at den enkelte får mulighed for at inkluderet i fællesskabet på de præmisser som den enkelte har. Der skal tages hensyn, hvis det enkelte menneske er funktionsnedsat eller har sociale problemer, så det ikke bliver ekskluderet af fællesskabet.
Etiske principper
De etiske principper er i FN´s menneskerettighedserklæringer: http://www2000132.thinkquest.dk/organisation/fnerklaer.htm
Menneskerettighederne - alle mennesker har lige og høj værdig som mennesker, alle skal have lige respekt, omsorg og indflydelse og ingen skal diskrimineres.
Moralske værdier
Selvbestemmelse - ret til at bestemme over sig selv uanset hvilke forudsætninger man har eller hvilke fysisk, psykiske eller sociale problemer man har.
At ville det gode - At gøre det så godt som mulig for mennesker som er afhængig af en socialpædagogisk indsats.
Ikke at skade - ikke at ville skade nogen mennesker, hverken psykisk eller fysisk.
Ligebehandling - Behandle mennesker udfra deres forskelligheder og forudsætninger.
Moralske regler
De regler som er i en bestemt faggruppe som alle skal værne om til borgernes bedste.
http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=1017
Fem grundholdninger:
Integritet, værdighed og selvbestemmelse
Mennesket er socialt og påvirker det sociale
Solidaritet med den enkelte som menneske og samfundsborger
Socialpædagogen som politisk forvalter og aktør
Socialpædagogens høje faglighed og forvaltning heraf
Moralske dyder
De karakteregenskaber som afgør om et mennesker er et godt menneske.
Professionel integritet - at man har noget på hjertet og kan vise det via handling
Tolerance - at man kan give plads til andres anskuelse, synspunkter, meninger og måder at planlægge livet på.
Ordholdenhed - at man gør det man siger man gør.
Ærlighed - at hvordan man omgås sandheden og er åben om sine planer.
Omsorgsfuldhed - tager hensyn til andres behov og være imødekommende overfor andres behov med omhu, omtanke indlevelse og engagement.
Moralske kompetencer
De personlige og faglige egenskaber so vi skal mestre i vores virke som professionelle.
Empati - genkende og leve sig ind i andre mennesker, fordi til en vis grad ligner en selv.
Kritisk refleksion over egen og kollegaers praksis - saglig og ansvarlig refleksion. Åben overfor andre synspunkter og perspektiver.
Etisk refleksion og begrundet beslutningstagen - refleksion over hvad vi som professionelle synes er det rigtige i en given situation. Der kan være flere svar muligheder, som er det rigtige.
Personlig ansvar - Vi skal være opmærksomme på at vi har et personligt ansvar, fordi der er borgere som ar afhængig af vores handlemåder. Vi er repræsentanter for vores profession.
Faglighed - tavse viden, færdigheder og erfaringer som skal være tilstede i arbejdet med målgrupper, som den socalpædagogiske praksis er rettet imod.
Etisk bevidsthed og oplysthed - den enkeltes forståelse, erkendelse og bevidsthed om hvad de etiske værdier og principper, moralske værdier og regler som indgår i den professionerne.
Referencer
Etisk værdigrundlag for socialpædagoger, Socialpædagogernes Landsforbund, 2004
Etik i socialarbejde - en principerklæring, International Federation og Social Wokers (IFSW) og International Association af Schools of Social Work (IASSW) i fællesskab i erklæringen, 2001
Empowerment/magt i egen tilværelse -Det handler om at sætte folk til at handle selv.
Solidaritet - er det samme som kammeratskab.
Humanitet - central moralsk værdi, som indebærer at vi skal se mennesker som medmennesker, som har krav på at blive mødt med empati, lydhørhed og medfølelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar